Leerlijn

Theoriegedeelte:

Groep 1 en 2: Stuiterend door de dag, over hoe dag en nacht ontstaan en ze snuffelen aan de maand en het jaar.

Groep 3 en 4: Stuiterend door de dag en maand, over hoe de dag en nacht, de maanstanden en de maand ontstaan en ze snuffelen aan het jaar.

Groep 5 en 6: Stuiterend door de dag, maand en het jaar, over hoe de dag en nacht, de maanstanden en het jaar langs de sterrenhemel ontstaan. Verdere onderwerpen zijn de tijden van zonsopkomst en zonsondergang en ze snuffelen aan de sterrenkundige meetkunde van de kalender en windstreken.

groep 7 en 8: Ontstaan van de kosmologie van de dag, de maand, het jaar en de andere planeten. Verdere onderwerpen zijn de geschiedenis van de sterrenkunde, hoe de precessie van de aardas de tijden van de zonsopkomst en -ondergang, het ontstaan van de seizoenen en het verschil tussen de dierenriem en sterrenbeelden bepaalt en verder de meetkunde van de kalender, windstreken en planeetstanden.

Activiteitgedeelte:

Daarna gaat de ene helft van de groep aan de slag met een bijbehorende meetkunde en rekenactiviteit en gaat de andere helft mee naar de tent van de Kosmoscarrousel.

De theorie van de kosmologielessen vormen de voorbereiding op de activiteiten zowel voor het rekenen en de meetkunde als in de tent van de Kosmoscarrousel, waarin de kosmos in het klein is nagebootst en leerlingen op een skippybal als aardbol zelf ervaren hoe dag en nacht, de windrichtingen, een zonnewijzer, de maanstanden, het jaar, de seizoenen, de kalender, de sterrenbeeld- en de planeetstanden ontstaan, toegespitst op de onderwerpen per groep.